Wiadomości

Kolejne oszustwo metodą "na covid". Seniorka straciła 150 tys. złotych

Data publikacji 04.07.2024

W dalszym ciągu odnotowujemy kolejne przypadki oszustw, gdzie przestępcy wyłudzają od seniorów oszczędności całego życia. Przedwczoraj ofiarą oszustów padła 81-letnia mieszkanka Jaworzna, która przekazała im 150 tys. złotych myśląc, że przeznacza środki na lekarstwa dla członków rodziny. Policjanci apelują do osób starszych, samotnie mieszkających i wszystkich, którzy takie osoby mogą znać – aby zachować ostrożność i ograniczone zaufanie wobec obcych !

150 tysięcy złotych straciła przedwczoraj 81-letnia mieszkanka Jaworzna wskutek oszustwa metodą „na covid”. Dzwoniący na telefon stacjonarny oszust poinformował, że jej córka jest śmiertelnie chora. Następnie w słuchawce usłyszała zapłakany damski głos, który zwrócił się do niej słowami "mamo jestem ciężko chora". Starsza kobieta przekazała telefon mężowi. Ten również uzyskał informację o złym stanie zdrowia córki oraz że musi udać się do szpitala na badania. Oszust wykorzystał sytuację, że kobieta w mieszkaniu pozostała sama i polecil, aby przygotowała 50 tys. złotych na lekarstwo, które uratuje życie jej córki. Jednak nieznajomy nie poprzestał na tym i poinformwał o złym stanie również jej syna. Seniorka przygotowała kolejne 50 tys. złotych. Nieznany mężczyzna uznał, że tego samego leku będzie także potrzebował jej mąż. W sumie kobieta przygotowała kwotę 150 tys. złotych na zakup leków dla członków rodziny. Następnie seniorka podała rozmówcy adres zamieszkania, a za 20 minut w jej domu pojawił się obcy mężczyzna, któremu w reklamówce przekazała przygotowaną gotówkę. Po rozmowie z synem, ktory zapewnił, że jest zdrowy 81-letnia kobieta zorientowała się, że została oszukana.

To niestety kolejny przykład bezwzględnego wykorzystywania przez oszustów łatwowierności starszej osoby.

Jak nie dać się oszukać?

  • dzwoni telefon
  • ktoś mówi, że jest Twoim wnuczkiem, krewnym…coś się wydarzyło: wypadek, choroba
  • rozmówca się rozłącza, a za chwilę telefon dzwoni ponownie
  • ktoś mówi, że trwa akcja policyjna, która pozwoli zatrzymać oszustów…
  • pada prośba o zachowanie wszystkiego w tajemnicy
  • pilnie potrzebne są pieniądze lub wartościowe rzeczy, jeśli nie masz pieniędzy, pada prośba o zaciągnięcie kredytu
  • rozmówca prosi Cię o przekazanie pieniędzy wskazanej osobie lub wykonanie przelewu
  • Pomogłaś/eś, przekazałaś/eś pieniądze, czekasz…
  • Uspokoiłaś/eś się, dopiero teraz dzwonisz do wnuczka, na policję … już wiesz, że dałaś/eś się oszukać… Straciłaś/eś wszystkie swoje oszczędności!

Nie musiało się tak stać. Bądź ostrożna/y, pamiętaj:

  • jeżeli rozmówca proponuje Ci, że możesz potwierdzić autentyczność dzwoniącego policjanta pod numerem 112 - zanim zadzwonisz pod ten telefon, sprawdź czy rozłączyłeś poprzednią rozmowę
  • Policja nigdy w takich lub podobnych sytuacjach nie prosi o przekazanie pieniędzy
  • nie działaj pochopnie pod presja czasu
  • po rozmowie zadzwoń do kogoś bliskiego na znany Ci numer telefonu by opowiedzieć o zdarzeniu – nie może być ono tajemnicą
  • jeśli nie możesz skontaktować się z najbliższymi, niezwłocznie powiadom Policję o takim zdarzeniu, dzwoniąc pod numer 112
  • W przypadku jakichkolwiek podejrzeń, że nie jest to członek rodziny, czy prawdziwy funkcjonariusz tylko oszust lub w chwili, gdy telefonująca osoba postępuje w podany powyżej sposób, PROSIMY O NATYCHMIASTOWE POWIADOMIENIE POLICJI lub  telefonicznie pod numerem 112.
Powrót na górę strony